Heide Ergonomi & Ergoterapi

Kontorergonomi   Søvn  Hjælpemidler

Nanna Heide  ergoterapeut.

 

 

 

Ergonomi

Hvordan er din kontor indretning ? Har du hjemmearbejdsplads og behov for gode råd og vejledning om den optimale indretning.  Vi kan tilbyde afhjælpning af gener fra en uhensigtsmæssig arbejdsplads indretning, som hovepine og smerter fra nakke og arm.  Måske skal du tilbage på arbejde efter en sygemelding. Vi kan hjælpe dig.

Søvn

Sover du godt og nok? Vi tilbyder vejledning om den gode søvn og vejledning om tyngde dyner og andre tiltag for den bedste søvn. Der er mulighed for afprøvning af tyngdedyner, for at finde den der passer bedst til dine behov ,  i vores dejlige lokaler i Dr. Louisegade 10  i Thisted.

 

Ergonomi på arbejdspladsen og derhjemme

Vi tilbyder ergonomisk rådgivning på kontor- eller hjemmearbejdspladsen. For at hjælpe dig så individuel og praksisrelateret som muligt, har Heide Ergonomi & Ergoterapi. et samarbejde med RedOffice Konpap om afprøvning af forskellige kontorredskaber.
Der vil være mulighed for en grundig udarbejdelse af en APV på arbejdspladsen.

Vi hjælper dig med

Kontorindretning

Siddestilling

Tilbagevenden til arbejdspladsen efter en sygemelding

At være fysisk aktiv i arbejdstiden

Kender du den fornemmelse af at sidde ved computeren og være godt i gang med en opgave, men samtidig have en irriterende hovedpine eller smerter i nakke og arm? Du tænker, at det nok er kontorindretningen, der ikke er optimalt, men synes ikke rigtigt, at du har tid eller viden til at ændre det.

Vi tilbyder rådgivning om kontorindretning og vejledning i hvordan du benytter de rigtige arbejdsstillinger, og viser dig, hvordan kan du være mere fysisk aktiv i løbet af en arbejdsdag.
Tænk hvis der ikke skal mere til!

Vi ser også på, hvordan du efter en sygemelding kommer tilbage på arbejdspladsen på den mest hensigtsmæssige måde.

Kontorindretning

Når du får besøg af Heide Ergonomi & Ergoterapi får du en grundig ergonomisk gennemgang at din kontorarbejdsplads for at forebygge og afhjælpe gener og smerter.

Siddestilling

Siddestillingen er meget vigtig når der kigges på kontorergonomi. Der anbefales, at der benyttes et sæde, der kan skråstilles og med flydende vip.

Tilbagevenden til arbejdspladsen

Når du skal tilbage i din jobfunktion efter en sygemelding, kan der være behov for særlige hensyn. Dette vil Heide Ergonomi & Ergoterapi gerne hjælpe dig og din arbejdsgiver med.

At være fysisk aktiv i arbejdstiden

Kontorarbejde er der ofte forbundet med inaktivitet. Vi er skabt til fysisk aktivitet og bevægelse, og derfor er det vigtigt, at tænke bevægelse ind i en arbejdsdag, og dermed modvirke gener og sygefravær.

Sov godt- og hvordan?

Noget af det, der har størst betydning for vores velbefindende, og hvor godt vi fungerer om dagen er, om vi sover godt og nok.

Vi kan endda få problemer med helbredet, hvis  vi sover for lidt eller dårligt.

Der kan være mange årsager til en dårlig søvn, og heldigvis er der mange muligheder for igen at sove godt.

Vær fysisk aktiv i hverdagen

Der er særlig en ting der har positiv indflydelse på vores søvn og det er at være fysisk aktiv i løbet af dagen.
Der anbefales mindst 30 minutters fysisk aktivitet i moderat tempo hver dag. Det kan ex. være en gå tur.
Der anbefales dog ikke at dyrke motion eller være fysisk aktiv lige før sengetid.
Fysisk aktivitet er med til at give ro i kroppen og naturlig træthed.

Dine aftenvaner

Der anbefales at du 1 time før sengetid lukker ned for computer, ipad, Tv og skærme generelt. Din hjerne har behov for ro før du skal sove. En god ide er i stedet at læse en bog, lytte til musik eller andet afslappende.
Gå i seng ca. samme tidspunkt hver dag og gerne omkring kl. 22.00.
Et mørkt og køligt soveværelse er godt for søvnen.
Når vi sover sker der en lang række af processer i kroppen,der gør og klar til den næste dag.
Den gode søvn genopbygger bla. kroppens væv, styrker immunforsvaret, regulerer appetitten og holder humøret oppe.

Så godnat og sov godt.

Skriv alt ned og tøm hovedet

Før sengetid er det godt at “tømme hovedet”. Der anbefales at du skriver tanker ned på et stykke papir og afleverer disse tanker der. Så kan du tage fat på disse emner en anden dage.
Ligeledes anbefales det at tage en lille blok og pen med ind til sengebordet. Hvis du vågner om natten med tanker og uro, kan disse emner skrives ned og på den måde også en måde at “tømme hovedet” for en bedre søvn.

Slap af mental og velvære

I perioden med nedsat søvn, er det godt at prioriterer afslapning og velvære i løbet af dagen. Det kan være et varmt bad, fodmassage, synge, lytte til musik, mødes med en god ven – generelt lave alle de ting der giver dig glæde og afslapning.
God medicin – lav det sjove!

Tyngde dyner og hjælpemidler

Der er en del hjælpemidler der kan hjælpe til en bedre søvn. Der anbefales dog altid at afprøve ovenstående anbefalinger først og søge vejledning.

Mange kan sikkert huske de tunge “ farmor dyner” , som lå tungt omkring hele kroppen. det gav en særlig fornemmelse af tryghed og ro i hele kroppen.
Mange dyner idag er lette og bløde med en vægt på ca. de 800g. Ofte er det som om dynene svæver over en.
Derfor anbefales det at kigge på dynens vægt, hvis du har søvn problemer.
En tung dyne kan gå ind og berolige vores nervesystem og give ro til kroppen og derved en bedre søvn.
Der er tyngde dyner i forskellige materialer og vægt. Oftest ligger tyngde dynerne fra 3 – 10 kg, afhængig af behov.

Se yderliger info. om tyngde dyner SE HER

Heide Ergonomi & Ergoterapi vil vejlede dig i hvordan, du kan bedre din søvn i hverdagen og få mere overskud. Søvnen har bla.indflydelse på appetit, immunforsvar og håndtering af stress. Derfor er det så vigtigt at du passer godt på din søvn.

Der rådgives omkring dine vaner, det du kan gøre før sengetid, når du vågner om natten og omkring hjælpemidler til at få en bedre søvn.

Vi lytter til dig og din hverdag.

Om mig

Jeg er uddannet ergoterapeut og har arbejdet i faget i 25 år.

Fokusområder i mit arbejde som ergoterapeut er:

  • Ergonomi og arbejdspladsindretninger, specielt inden for kontorområdet.
  • Forebyggelse af arbejdsskader
  • Hjælp til at vende tilbage til jobbet efter sygemelding
  • Vurdering af behov for hjælpemidler
  • Fokus på søvn
  • Stress rådgivning

 Erhvervserfaring:

  • Sagsbehandlende ergoterapeut på Visitation og Hjælpemiddeldepot
  • Arbejdspladsvurderinger for Jobcenter
  • Undervisning i ergonomi
  • Selvstændig ergoterapeut og fysiurgisk massør
  • Ergoterapeut på socialpsykiatrisk bosted
  • Kirurgisk ergoterapeut på sygehus

Derudover er jeg uddannet fysiurgisk massør og stresscoach.  Er i gang med den 4 årige psykoterapeut uddannelse på ID akademiet i Århus. 

 

Hjælpemidler til:

Hjemmet

Der findes mange hjælpemidler til hjemmet, for at lette hverdagen og gøre dig selvhjulpen og dermed fri for andres hjælp.

Søvn

Ofte skal der ikke meget til for en bedre søvn og der er flere hjælpemidler der kan afhjælpe dette.

Arbejdspladsen

Heide ergonomi har et samarbejde med Redoffice Konpap og der vil være mulighed for et besøg hos Redoffice Konpap for en afprøvning af hjælpemidler til kontorarbejdspladsen.

Er du eller dit firma interesseret i at få rådgivning?

Heide Ergonomi & Ergoterapi tilbyder besøg i dit hjem eller på arbejdspladsen. Der vil være god tid til at kigge på de ting, som netop du har brug for. Hvilke muligheder der er, og hvordan du når frem til det ønskede mål?
Du er meget velkommen til at kontakte Heide Ergonomi & Ergoterapi for yderligere spørgsmål – tlf. 24491012.

  • Pris for private: 475 kr. – 45-60 min.
  • Pris for virksomhed: efter aftale, afhængig af arbejdets art og omfang.  Ring og book et lille formøde, for nærmere aftale og ønsker.
  • Oplæg om ergonomi eller søvn 1 times varighed – pris efter aftale.

Kørsel: Alle priser er ekskl.transport. Der faktureres efter statens gældende takst pr. kørt kilometer, samt 175 kr pr. halve time. Kørsel og kørselstid inden for Thisted by er uden beregning.

Tavshedspligt og klient sikkerhed. Som ergoterapeut har jeg livslang tavshedspligt. Mine journaler opbevares sikkerhedsmæssigt forsvarligt efter gældende lovgivning.

“At kunne mestre dagligdagens aktiviteter er central for vores livskvalitet og vores mentale sundhed“

Kontakt mig her

2 + 5 =